Allseas kiest Vuyk-ontwerp voor nieuw zwaar transportschip
Allseas, marktleider in de offshore-industrie, heeft het Nederlandse maritieme ontwerpbureau Vuyk Engineering geselecteerd voor het ontwerp van zijn nieuwe, halfafzinkbare zwaar transportschip (HTV) ‘Grand Tour’. Het schip is speciaal ontworpen om naadloze topside-transfers naar de ‘Pioneering Spirit’ te ondersteunen en is een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van geïntegreerde offshore transport- en installatie oplossingen. Het nieuwe schip wordt gebouwd bij Guangzhou Shipyard International en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2028 in de vaart worden genomen.
Het schip is door Vuyk geoptimaliseerd voor het vervoeren van ladingen tot 60.000 ton. Maar wat de ‘Grand Tour’ uniek maakt, is dat ze is ontworpen om platformen (zogenaamde topsides) tot 40.000 ton helemaal achterop te kunnen laden en vervoeren. Doordat de breedte van het schip is afgestemd op het ‘slot’ in de boeg van de Pioneering Spirit, kunnen deze platformen veilig en efficiënt worden overgezet naar de ‘Pioneering Spirit’. De romp van het halfafzinkbare schip, met een breedte van 57 meter, zorgt voor verbeterde stabiliteit en toegang tot wereldwijde fabricagewerven met beperkte waterdieptes.
Vuyk heeft een bewezen staat van dienst op het gebied van het ontwerpen van halfafzinkbare transportschepen en uitgebreide ervaring met het integreren van alternatieve brandstof technologieën, gericht op het verminderen van emissies. Het nieuwe schip weerspiegelt Vuyk's toewijding aan het leveren van toekomstbestendige oplossingen die voldoen aan de veranderende eisen van de offshore-energiemarkt.
“Onze relatie met Allseas bestaat al tientallen jaren”, zegt Floris Toetenel, directeur bij Vuyk Engineering, “en we zijn er trots op dat we die traditie hebben voortgezet met het ontwerp van dit nieuwe zware transportschip. We hebben al een belangrijke rol mogen spelen bij de engineering van de Pioneering Spirit en begrijpen daarom de operationele eisen en ambities die Allseas nastreeft. De ‘Grand Tour’ bouwt voort op onze expertise op het gebied van halfafzinkbare transportschepen en alternatieve brandstoffen, en weerspiegelt onze gezamenlijke toewijding aan innovatie, efficiëntie en duurzaamheid in offshore transport en installatie.”
Belangrijkste ontwerpkenmerken zijn onder andere:
· 180 x 57 m hoofddek ontworpen voor skidding, roll-on/roll-off en float-on/float-off operaties;
· Methanol-ready voortstuwingssysteem;
· Lucht Smeersysteem en podded voortstuwing propellers om het brandstofverbruik verder te reduceren;
· Ballastsysteem met hoge capaciteit voor nauwkeurige lading transfers.
De hoofdafmetingen van het schip zijn:
Loa 229.9 m Voortstuwingsschroeven 4 x 3,500 kW
Breedte (mal) 57.0 m Intrekbare schroef 1 x 2,600 kW
Holte (mal) 14.8 m Boegschroeven 2 x 2,000 kW
Diepgang (zomer) 11.1 m Deadweight (11 m) 73,000 t
Positioneringssysteem DP2 Dekoppervlakte 10,260 m2
Transportcapaciteit 40,000 t op achterschip
Zwaardere ladingen (tot 60,000 t) zijn mogelijk met toepassing van optimale lastverdeling:
60,000 t @ 20 m COG boven kiel
49,000 t @ 30 m COG boven kiel
43,500 t @ 40 m COG boven kiel
38,500 t @ 45 m COG boven kiel