Corvus tekent de eerste order voor haar inherent gasveilige Pelican brandstofcelsysteem
Corvus Energy, 's werelds toonaangevende leverancier van emissieloze oplossingen voor de maritieme industrie, is trots te kunnen aankondigen dat het bedrijf door Hvide Sande Shipyard in Denemarken is geselecteerd om een compleet waterstof-brandstofcelsysteem voor het opleidingsschip ‘MS Skulebas’ te leveren. Dit is voor Corvus Energy een historische mijlpaal.
Uniek opleidingsschip voor de visserij-industrie
Het 35 meter lange visserij- en opleidingsschip is uitgerust met de nieuwste technologie en commerciële vissystemen en is een voorbeeld van innovatie en samenwerking tussen de maritieme sector en het onderwijs. Het vaartuig, dat eigendom is van de provincie Vestland en door de Måløy Upper Secondary School wordt geëxploiteerd, is het eerste in zijn soort dat zowel brandstofcellen als accu's in een visserijvaartuig combineert.
Het Pelican brandstofcelsysteem, ontwikkeld door Corvus in het kader van het driejarige H2NOR-project, bouwt voort op de beproefde technologie van de wereldwijde marktleider op het gebied van brandstofcellen Toyota. Het is de enige brandstofcel voor de scheepvaart die volledig voldoet aan het bekende inherent gasveilige principe, wat betekent dat het overal aan boord van een schip kan worden geplaatst zonder extra veiligheidssystemen.
Corvus zal een 340 kW PEM brandstofcelsysteem voor Skulebas leveren en Hexagon Purus zal de oplossingen voor de waterstofopslag gaan leveren. De levering van het waterstof-brandstofcelsysteem staat gepland voor het tweede kwartaal van 2024 en het systeem zal vanaf het derde kwartaal van 2024 volledig operationeel zijn.
Weer een historische mijlpaal
Geir Bjørkeli, de CEO van Corvus Energy, is opgetogen over het nieuwe contract: "We moeten de Hvide Sande Shipyard bedanken dat ze ons als leverancier voor MS Skulebas hebben gekozen. Deze installatie is weer een grote mijlpaal voor Corvus. Door de Pelican brandstofcel aan het energiesysteem aan boord toe te voegen, wordt dit het eerste emissieloze visserijvaartuig ter wereld. Skulebas zal een cruciale rol gaan vervullen in het demonstreren van de haalbaarheid, de efficiëntie en de milieuvoordelen van brandstofcellen in de maritieme industrie, waardoor de overgang naar het koolstofvrij maken van alle schepen wordt gestimuleerd."
Bjørkeli prijst ook de provincie Vestland van Noorwegen voor haar vooruitstrevendheid: "De provincie Vestland investeerde in 2014 als eerste in volledig elektrische veerboten en is sindsdien met 19 van de 25 veerverbindingen een echte pionier en een wereldwijd voorbeeld geworden. Dit toont aan dat beleid werkt en wij geloven dat de mijlpaal van vandaag het begin zal zijn van dezelfde reis voor waterstof-brandstofcellen als voor accu's."
Brandstofcellen + accu's = de volgende stap naar emissieloos varen
De MS Skulebas is al uitgerust met Orca accu's van Corvus Energy, die met het Pelican brandstofcelsysteem zullen gaan samenwerken. Door deze twee technologieën te combineren, krijg je het beste van twee werelden en kun je het bereik van emissieloze activiteiten aanzienlijk vergroten. Kristian Holmefjord - EVP en Projectdirecteur Brandstofcellen bij Corvus legt uit: "Door ons inherent gasveilige Pelican brandstofcelsysteem toe te voegen, kan het schip het grootste deel van zijn activiteiten volledig elektrisch uitvoeren, zonder enige uitstoot, aangevuld met schone waterstofenergie wanneer dat nodig is."
Voordelen die verder gaan dan zero-emissie
De MS Skulebas is eigendom van de provincie Vestland en de provinciale burgemeester Jon Askeland is verheugd dat het eerste hybride waterstof/elektrische visserij- en opleidingsschip door de Upper Secondary School van Måløy zal worden geëxploiteerd:
"Een unaniem besluit van de provincieraad steunde de noodzaak voor dit schip. Het zal een vitale rol gaan spelen bij het aantrekken en het opleiden van de toekomstige beroepsbevolking. Investeren in dit project is één van de meest vooruitstrevende bestedingen van onze financiële middelen en het stelt ons in staat om de visserijsector een nieuw tijdperk binnen te loodsen met steeds hogere eisen op het gebied van duurzamere visserijmethoden, milieuvriendelijke aandrijving, hoge flexibiliteit en bovenal een hoog veiligheidsniveau voor iedereen aan boord. Daarom is het zeer verheugend om ook een geavanceerde waterstofinstallatie op het schip te introduceren."