Damen Marine Components levert intelligente doklieren
Continue berekening van kracht en spanning op kabels bij binnenhalen schepen. Bewijs van de correcte werking van de innovatieve doklieren die Damen Marine Components (DMC) ontwikkelde, werd geleverd tijdens het gecontroleerd binnenslepen van het enorme cruiseschip Emerald Princess in het dok van Damen Shiprepair Rotterdam op 11 oktober. De lieren werden speciaal ontwikkeld voor dit scheepsdok van 405 meter lang en 90 meter breed. Vier lieren zorgen in uitgekiend samenspel voor gelijkmatig en gecontroleerd binnenhalen van het schip onder alle omstandigheden. De vier lieren zijn goed voor 40 ton trekkracht per lier. Op iedere hoek van het dok staat een lier. Twee lieren trekken een schip naar binnen en de twee anderen bij de ‘ingang’ van het dok regelen de snelheid en de juiste positie van het schip door de exact benodigde hoeveelheid tegenkracht te geven. De aansturing van het liersysteem wordt door een centrale computer geregeld. Dit lierensysteem is krachtig genoeg om ieder drijvend object een dok in te trekken. Drijvende objecten vereisen relatief weinig kracht om te worden gesleept, maar een hoog schip zoals de Emerald Princess kan veel wind vangen en dan ontstaan grote krachten die de lieren in bedwang moeten houden. Het liersysteem van DMC meet voortdurend de kracht die op de kabels wordt uitgevoerd en is beveiligd tegen overbelasting. Terwijl twee lieren het schip naar binnen trekken, zorgen de twee andere dat dit gecontroleerd gebeurt en dat het schip niet opzij kan bewegen of te snel naar binnen drijven. Terwijl deze lieren langzaam afdraaien, wordt energie teruggewonnen en vervolgens benut bij de trekkende lieren. De lieren kunnen op eigen kracht een schip of ander maritiem object in het dok plaatsen of dit doen in combinatie met sleepboten. “De grootte van dit dok vormde een uitdaging,” meldt Markus de Jong, Product Manager Controls bij DMC Dynamics. “Om piekbelasting op de lieren te voorkomen en daarmee eventuele schokken aan de kabels voor te zijn, is het zaak dat de software in de vier lieren razendsnel met elkaar communceert. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we een glasvezelkabel rond het dok gelegd.” De Emerald Princess is 290 meter lang en 36 meter breed. De eerste echte operatie van de doklieren die DMC ontwikkelde ging boven verwachting goed. Elektrotechnisch ingenieurs van DMC Dynamics en de engineering afdeling die de fysieke constructie van de lieren ontwikkelt, werkten nauw samen. DMC levert een breed spectrum van scheepssystemen zoals roeren, stuurmachines, straalbuizen plus geavanceerde lieren zoals anker- en sleeplieren. Voor specifieke projecten worden lieren ontwikkeld volledig volgens de wensen van de klant. DMC Dynamics verzorgt uitgekiende software voor de aansturing van de elektrische systemen, voor de systemen die binnen Damen Shipyards Group worden ontwikkeld maar ook voor externe klanten. Met een ervaren engineeringafdeling in Nederland en twee eigen productielocaties in Polen en China heeft DMC het complete productieproces in eigen huis.