Damen Shipyards Group meldt winst en vol orderboek in jaarverslag 2024
Financieel gezien was 2024 een positief jaar voor Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards Group (Damen). De omzet bleef net boven de 3 miljard euro. Het nettoresultaat steeg van 43 naar 58 miljoen euro. De orderportefeuille werd gevuld met een record van 5,9 miljard euro aan nieuwe opdrachten en steeg naar 10,4 miljard euro. Damen verwacht dat ook 2025 een financieel positief jaar wordt.
Damen Shipyards Group leverde in 2024 maar liefst 146 nieuwe schepen op aan klanten, waaronder de Volta 1 en de Bu Tinah. Eerstgenoemde is Europa’s eerste volledig elektrisch aangedreven sleepboot, die door Port of Antwerp-Bruges in gebruik is genomen. De Bu Tinah is de eerste volledig elektrisch aangedreven sleepboot die in de Verenigde Arabisch Emiraten wordt ingezet door SAFEEN Marine Services.
“We zijn tevreden met de hoeveelheid werk die we vorig jaar hebben verzet en de financiële prestaties die daaruit volgen”, licht CEO Arnout Damen toe. “Als scheepsbouwer gaat het ons goed, wat ook geldt voor ons hele ecosysteem aan co-makers, innovatieve kleinere bedrijven en kennisinstellingen. Samen met hen zorgen we voor technologische vernieuwing en hoogwaardige werkgelegenheid. Zo versterken we samen de Nederlandse maritieme maakindustrie, een belangrijke pijler van onze economie.”
Robuust bedrijfsmodel
“We zien de winst van Damen verder stijgen. Maar dat gaat niet vanzelf. Er is stevige internationale concurrentie en door oplopende kosten van materialen en personeel is de winstgevendheid een aandachtspunt. Doordat we actief zijn op verschillende markten en wereldwijd opereren hebben we een robuust bedrijfsmodel. We zijn minder kwetsbaar voor sectorale conjunctuur en lokale instabiliteit. En we blijven, samen met het gehele Nederlandse maritieme ecosysteem, vol inzetten op duurzame oplossingen in bijvoorbeeld havens, offshore (wind)energie en op het gebied van personenvervoer.”
Wereldwijd marktleider sleepboten
Bij de scheepsreparatiewerven was het aantal afgeronde opdrachten in 2024 met bijna 1.200 vrijwel gelijk aan dat in 2023. Wat betreft opgeleverde nieuwbouw vormen de sleepboten nog altijd de grootste categorie. Er werden er vorig jaar meer dan 60 overgedragen aan klanten. Daarna volgen de snijkopzuigers voor de baggerindustrie met vijftien opleveringen. De top 5 nieuw opgeleverde schepen bestaat verder uit snelle personeelsschepen (13 fast crew suppliers), vrachtschepen voor de kustvaart (11 Combi freighters) en acht als ‘Zwitsers zakmes’ bekendstaande Multi Cat-werkschepen. Daarnaast werden opvallende projecten opgeleverd zoals een tweede patrouilleschip (OPV2600) voor de Pakistaanse marine (PNS Yamama) en een drijvend landingsplatform voor de New Glenn-raketten van ruimtevaartbedrijf Blue Origin (de Jacklyn).
Marinebouw en voortgang Duits project
Op het gebied van marineschepen bestelden vorig jaar, onder meer, de marines van Litouwen en Colombia schepen. Maar de aandacht lag vooral bij opdrachten in West-Europa. Het aftekenen van de jaarcijfers 2024 duurde langer vanwege de lopende gesprekken over de bouw van de Duitse F126 fregatten. Damen is nog steeds in constructief overleg met de Duitse opdrachtgever over de voortgang van dit project. Bekeken wordt of de primaire verantwoordelijkheid voor het project naar Duitse partijen kan verschuiven, waarbij Damen een essentiële partner is en blijft. Verwacht wordt dat de besprekingen nog enkele maanden in beslag zullen nemen. Tijdens de voortgang van deze gesprekken is gebleken dat de toezegging van de Nederlandse overheid, om het F126 project met een tijdelijk overbruggingskrediet van 270 miljoen euro te ondersteunen, niet verder hoeft te worden uitgewerkt. Hoewel niet meer nodig wordt de bereidheid van de Nederlandse overheid om deze tijdelijke financiële steun te verlenen door het concern gewaardeerd. Damen wil zich samen met Defensie nu nog meer gaan concentreren op de ambitieuze plannen van de Koninklijke Marine en de Belgische marine voor de nodige vlootvernieuwing en -versterking.
Elektrisch en waterstof
Aan de civiele kant vielen in 2024 de orders voor volledig elektrisch aangedreven ferries uit Canada op. Het bedrijf BC Ferries bestelde er vier en de gemeente Toronto twee. Van Windcat ontving Damen de opdracht voor een zesde Commissioning Service Operation Vessel. Deze schepen brengen personeel van en naar windmolenparken op zee en fungeren daar als drijvende uitvalsbasis en werkplaats. Ze worden uitgerust met dual fuel waterstoftechnologie, wat de CO2-uitstoot aanzienlijk vermindert.
Compliance
Damen bereidt zich verder voor op een vermeende fraude rechtszaak in relatie tot enkele projecten tussen 2006 en 2016, dus tien tot twintig jaar geleden. Een tweede zaak betreft de aantijging dat sanctiewetgeving zou zijn overtreden. Damen kijkt vol vertrouwen uit naar de behandeling van deze zaken. Damen heeft de afgelopen jaren substantieel geïnvesteerd in haar compliance programma en ter ondersteuning van haar wereldwijde activiteiten een robuust en gecertificeerd framework neergezet. Over de inhoud van lopende rechtszaken kunnen geen mededelingen worden gedaan, anders dan dat deze zaken geen effect hebben op de huidige financiële situatie. Ook voor de langere termijn ligt dat laatste niet in de lijn der verwachting.
Vooruitzicht
De toekomst ziet er goed uit. Arnout Damen: “Wij verwachten over 2025 een resultaat dat ten minste 2024 evenaart. Met ons orderboek staan we sterk, ook in 2026 en verder. Damen is een duurzame en innovatieve scheepsbouwer en leverancier van maritieme oplossingen, en onze positie kunnen we de komende jaren in en buiten Europa versterken. Samen met al onze collega’s in Nederland en daarbuiten willen we de meest innovatieve en duurzame scheepsbouwer van Europa zijn. Ik dank onze medewerkers, klanten en leveranciers hartelijk voor hun niet aflatende, dagelijkse inzet.”
Financiële kengetallen
| 2024 | 2023 | 2022 | |
| Omzet | 3,02 mrd | 3,09 mrd | 2,49 mrd |
| EBITDA | 169 mln | 157 mln | 85 mln |
| Netto resultaat | 58,2 mln | 43,2 mln | 14,6 mln |
| Orderportefeuille | 10,4 mrd | 7,6 mrd | 6,3 mrd |