Duurzaam en concurrerend: Hoe breng je een schip in kaart?
Terugblik eerste webinar CirclesOfLife - CirclesOfLife gaf een korte en bondige update van het project over een duurzame en circulaire maritieme maakindustrie. Zestig stakeholders namen deel aan het webinar op 23 juni 2025. De focus ligt op het circulair gebruik van materialen en het verminderen van emissies in de scheepsbouw, in alle niet-operationele fases tijdens de levenscyclus van een schip.
CirclesOfLife
Belanghebbenden in de maritieme toeleveringsketen moeten voldoen aan milieuregels. CirclesOfLife helpt je de gevolgen van veranderende EU-regelgeving te begrijpen. Deze zullen invloed hebben op vier criteria: technisch, sociaal, milieu en financieel. CirclesOfLife ondersteunt scheepswerven bij het toekomstbestendig maken van hun processen door de ecologische voetafdruk te monitoren en circulariteit te versterken binnen de maritieme keten in de niet-operationele fase. Een van de manieren waarop CirclesofLife dat doet, is met het organiseren van webinars. Deze week vond een van deze webinars plaats.
Methode voor het evalueren van duurzaamheid en circulariteit
Jorinus Kalis, projectcoördinator van CirclesOfLife, lichtte de kern van het project toe: “We ontwikkelen een methode om de duurzaamheid en circulariteit van schepen en scheepswerven binnen de sector te evalueren, in samenwerking met de industrie.” Zodra CirclesOfLife afgerond is, kunnen scheepswerven en reders:
- Milieubelastende knelpunten identificeren en onderbouwd besluiten nemen over effectieve verbetermaatregelen
- Objectief kiezen voor circulaire alternatieven
- De concurrentiepositie versterken en voldoen aan EU-regelgeving
Webinar – Koersen naar een circulaire en duurzame maritieme sector
Tijdens het webinar was er ruimte genoeg voor vragen van de deelnemers. Deze mogelijkheid werd ook aangegrepen. In reactie op een vraag van een deelnemer of het gaat om goede intenties of over verplichtingen, benadrukte Antidia Citores namens Green Marine Europe, dat er nu nog geen bindende verplichting is. Wel zullen wetgevers de resultaten van CirclesOfLife gebruiken als input voor toekomstige regelgeving. Matthias Krause (Maritime Technologies) voegde daaraan toe dat het van belang is dat je straks instrumenten in handen hebt waarmee je kunt meten waar jouw schip (of werf) staat op het gebied van duurzaamheid. Het is ook een visitekaartje voor de kwaliteit van je bedrijf en een onderscheidend verkoopargument voor je klanten.
Verantwoord ondernemerschap
De routekaart van de EU richting klimaatneutraliteit stimuleert innovatie, circulaire economie en creëert groene banen. De principes van een circulaire economie zijn: het behouden van natuurlijk kapitaal, ontwerpen met het oog op afvalpreventie, het elimineren van negatieve externe effecten en het bevorderen van (her)gebruik. De focus van een duurzame economie moet liggen op preventie en hergebruik, in plaats van slechts het verantwoord afvoeren.
“Er zijn zo veel opties vóór de ontmantelingsfase”
Benedetta Mantoan
Wat-waar-hoe
Martin Verboom (Development Engineer Sustainablity, Damen) presenteerde de drie instrumenten waarmee je inzicht krijgt in het duurzaamheidsniveau:
- SEPI: Shipyards Environmental Performance Index (milieu-impact van de scheepswerf)
- SCMP: Ship Circular Materials Passport (Circulair Materialen paspoort voor schepen)
- SLP: Ship Lifecycle Passport (Levenscyclus paspoort voor schepen)
Deze tools zullen onmisbaar worden om te weten wát, wáár en hóe je moet meten, beoordelen en rapporteren om de ecologische voetafdruk van scheepsbouwprocessen te verbeteren. De paspoorten helpen bij het maken van keuzes om circulariteit te maximaliseren en milieubelasting te minimaliseren.
Theorie ontmoet praktijk
Matthias Krause sloeg de brug tussen theorie en de praktijk van de maritieme sector. Er worden casestudies uitgevoerd voor nieuwbouw, reparatie en onderhoud, evenals het uit de vaart nemen van schepen. Het is noodzakelijk om de huidige situatie in kaart te brengen, mogelijke oplossingen voor emissiereductie te verkennen, beoordelingsmethoden te kiezen en deze uit te voeren. Samen met feedback zal dit resulteren in een overzicht en een best practice-gids.
Er zijn, als voorbeeld, alternatieven onderzocht voor het verfproces van schepen. Zo is een methodiek gedemonstreerd waarbij oplossingen worden beoordeeld op vier criteria: milieu, economie, techniek en sociaal.
Martin en Jorinus legden naar aanleiding van een vraag uit dat de software die binnen CirclesOfLife wordt ontwikkeld, niet automatisch het vereiste CSRD-rapport zal genereren. De resultaten vormen wel de input voor je eigen CSRD-rapportagetool.
In het kort
Rosanne van Houwelingen leidde het webinar en sloot af met deze samenvatting: De concepten van duurzaamheid en circulariteit binnen de maritieme sector dekken de hele maritieme keten in de niet-operationele fases van ontwerp, bouw, gebruik en ontmanteling. Het CirclesOfLife-consortium, bestaande uit professionals uit de gehele EU, ontwikkelt oplossingen die de maritieme sector ten goede komen om circulariteit te vergroten en emissies te verminderen. De theorie wordt vertaald naar praktische toepassingen binnen de maritieme industrie.
Wil je op de hoogte blijven van de voortgang van CirclesOfLife en je organisatie voorbereiden op een circulaire, duurzame én concurrerende toekomst?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van CirclesOfLife en ons tweede webinar.
- Noteer alvast de datum van ons volgende evenement: Green Shipping Industry Day Brussel
Sprekerslijst van het webinar
- Jorinus Kalis – CirclesOfLife project coordinator; Development Manager bij Damen Shipyards
- Antidia Citores – General Manager van Green Marine Europe association
- Michael Hübler – R&D Manager Center bij Maritime Technologies
- Matthias Krause – R&D Manager Center bij Maritime Technologies
- Benedetta Mantoan – Policy Officer bij NGO Shipbreaking Platform
- Martin Verboom – Development Engineer Sustainability bij Damen
- Rosanne van Houwelingen – Projectmanager Innovatie bij NMT-IRO