Image00002

E-Pusher M voor ROS uitgerust met batterijsysteem van EST-Floattech

4 november 2025

In een belangrijke stap richting duurzame binnenvaart heeft de Rotterdamse zand- en transportonderneming ROS een volledig elektrische duwboot besteld bij KOTUG. De zogenoemde E-Pusher M, is uitgerust met de containerized solution van EST-Floattech. De Octopus Series Lite modules in de container zorgen voor emissievrij zandtransport tussen de Maasvlakte en Rotterdam.

De E-Pusher vormt een cruciale schakel in de volledig emissievrije transportketen die ROS momenteel opbouwt. Het project omvat verschillende projecten waaronder een 1-megawatt snel-laadstation met MCS-stekker (Megawatt Charging System) voor de duwboot waar EST-Floattech ook aan mee werkt. Dit snel-laadstation zal een primeur zijn voor de regio Rotterdam. Dankzij deze innovatieve laadinfrastructuur kan de E-Pusher in korte tijd volledig worden opgeladen, wat de operationele inzetbaarheid vergroot en de efficiëntie van emissievrij transport versterkt. EST-Floattech heeft hierin meegedacht, zodat het batterij-systeem nu met een MCS-stekker geladen kan worden. Daarnaast heeft het bedrijf ook meegedacht over de oplossing aan wal. Ondertussen is de E-Pusher M in gebruik genomen door ROS en heeft het al meerdere succesvolle vaarten in Rotterdam achter de rug.

Bezoek wethouder Zeegers

Afgelopen vrijdag 31 oktober bracht de Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers (Klimaat, Luchtkwaliteit en Energie) een bezoek aan het project. Tijdens haar bezoek kreeg ze inzicht in de rol die batterijleverancier EST-Floattech speelt in de energietransitie binnen de maritieme sector, en de impact van de samenwerking tussen EST-Floattech, Padmos, Jansma Shipping, KOTUG en ROS op de omgeving van Rotterdam. Alle partijen erkennen het belang van duurzame innovatie en economische ontwikkelingen in de regio, vooral als het gaat over de verduurzaming van de havenstad.

“Deze duwboot laat zien wat er mogelijk is wanneer Nederlandse bedrijven samen investeren in duurzame innovatie,” aldus wethouder Zeegers. “De E-Pusher van ROS, uitgerust met het batterijsysteemvan EST-Floattech, is een sterk voorbeeld van technologie die de operatie efficiënter maakt én bijdraagt aan de vergroening van de maritieme sector. Zo werken Nederlandse bedrijven samen aan een groene toekomst voor de Rotterdamse haven.”

Koploper in emissievrije logistiek

Met de E-Pusher M en andere projecten zet ROS een belangrijke stap in haar transitie naar duurzame transportoplossingen en wordt ze een koploper in emissievrije logistiek. Daarover stelt Marco Kruithof, Directeur van ROS: “Dankzij het batterijsysteem van EST-Floattech kan de duwboot volledig elektrisch varen, zonder geluidsoverlast of uitstoot van CO2. EST-Floattech was bij de ontwikkeling van het project een belangrijke kennispartner om de juiste capaciteit aan boord te krijgen voor het vaarprofiel en mee te denken over de best passende laadoplossing”.

Aan boord staat EST-Floattech’s 20 ft high cube container met 1,68 MWh Octopus Series Lite, met geïntegreerde AC en DC snel laders.

Ard-Jan Kooren, CEO van KOTUG, benadrukt het belang van samenwerking in dit project: “De samenwerking met EST-Floattech verloopt uitstekend. Hun kennis van batterijtechnologie en onze ervaring met emissievrije voortstuwing versterken elkaar. Samen maken we het mogelijk dat ROS een volledig duurzame transportketen kan realiseren. Het is mooi om te zien hoe Nederlandse innovatie navolging krijgt.”

Mark Witjens, CEO van EST-Floattech, vult aan: “Wij geloven dat de energietransitie in de scheepvaart alleen slaagt als we onze klanten écht helpen om emissievrij te varen. Van de batterijsystemen zelf tot advies over laadwijzen, walstroomoplossingen, vaarprofielen, veiligheid en zelfs batterijlogistiek. Ondernemers als ROS laten zien dat elektrisch varen gewoon kan en dat dit snel gerealiseerd kan worden door goed samen te werken. Samen dragen we bij aan een schonere en stillere toekomst van de Rotterdamse Haven.”