Elektrificatie scheepvaart op koers met investering van € 4 miljoen in EST-Floattech
Ontwikkelaar van maritieme batterijsystemen EST-Floattech ontvangt een investering van € 4 miljoen van Energietransitiefonds Rotterdam en bestaande aandeelhouders Rotterdam Port Fund, PDENH, Ponooc en Yard Energy. Dit maakte de Rotterdamse wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen Chantal Zeegers bekend. Het Energietransitiefonds Rotterdam is het investeringsfonds van de gemeente Rotterdam.
EST-Floattech ontwikkelt en produceert hoogwaardige lithium-ion-batterijsystemen voor elektrische en hybride aandrijving van onder meer binnenvaartschepen, veerboten en jachten. In combinatie met in eigen beheer ontwikkelde software zorgen de systemen voor een aanzienlijke verbetering als het gaat om CO2-uitstoot, brandstofkosten, geluidsoverlast en luchtkwaliteit. Energietransitiefonds Rotterdam investeert € 3 miljoen, de eerste investering in maritieme batterijsystemen van het fonds. De bestaande aandeelhouders investeren gezamenlijk € 1 miljoen.
Toonbeeld samenwerking maritiem ecosysteem
InnovationQuarter is als fondsbeheerder van Energietransitiefonds Rotterdam en investeerder in Rotterdam Port Fund nauw betrokken bij de investering. Rotterdam Port Fund is een privaat investeringsfonds dat zich richt op innovatie in de havensector. Het fonds speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van de transactie, die een toonbeeld is van de hechte samenwerking binnen het Zuid-Hollandse maritieme cluster. EST-Floattech draagt bij aan dit ecosysteem door hun vele Rotterdamse klanten, waaronder Damen en KOTUG. Innovatie op het gebied van elektrificatie sluit zowel aan op de Regionale Maritieme Agenda 2030 als de Energiestrategie regio Rotterdam Den Haag.
Groot maatschappelijk belang
Elektrificatie van de scheepvaart heeft een groot maatschappelijk belang. Binnenvaart en zeevaart zijn samen verantwoordelijk voor 16,5% van de Nederlandse CO2-uitstoot. Goederentransport over water neemt de komende jaren bovendien significant toe. De EU stuurt aan op 50% meer goederentransport via binnenlandse vaarroutes en kortere zeeroutes in 2050 ten opzichte van 2015. Voor de internationale scheepvaart wordt tussen 2023 en 2050 zelfs een volumegroei verwacht van meer dan 200%. Momenteel is slechts 1 procent van de wereldwijde vloot geëlektrificeerd en de sector moet een enorme inhaalslag maken om net-zero in 2050 te halen.
Sinds 1 januari 2024 is het Europese CO2-emissiehandelssysteem EU-ETS van kracht voor grotere schepen, naar verwachting volgen kleinere schepen in 2026. De toenemende kosten die samenhangen met CO2-uitstoot maken elektrificatie steeds interessanter binnen een sterk groeiende markt. Als op één na grootste speler ligt hier een grote kans voor EST-Floattech.
Internationale groei
Lithium-ion-batterijen combineren een laag gewicht met hoge energiedichtheid, lage zelfontlading en lange levensduur. Het batterijmanagementsysteem van EST-Floattech bewaakt de laadstatus, ontladingsstatus, temperatuur en andere parameters om te zorgen dat de batterijen efficiënt en veilig functioneren. Brandveiligheid is cruciaal op schepen. EST-Floattech geeft veiligheid de hoogste prioriteit en het nieuwe Octopus Series batterijsysteem is gecertificeerd door keuringsinstanties DNV, Lloyd’s Register en Bureau Veritas.
Voor de aluminium behuizing, het isolatiemateriaal, de elektronicacomponenten en de rekken waarin de batterijcellen worden geïnstalleerd werkt EST-Floattech samen met Nederlandse partners. Dankzij de investering kan EST-Floattech nationaal en internationaal verder groeien. Het bedrijf concentreert zich op marktleiderschap in Noordwest-Europa en werkt samen met batterijfabrikant DuraPower voor toegang tot Azië en Oceanië. Ook wil EST-Floattech zich in de toekomst op grotere vaartuigen gaan richten.
Joep Gorgels, CFO en CBDO van EST-Floattech: “De investering van Energietransitiefonds Rotterdam en de huidige aandeelhouders in EST-Floattech brengt niet alleen nieuw kapitaal, wat ons helpt de volgende groeistap te zetten, het laat ook zien dat Nederland gelooft in de kracht van innovatie en duurzame energie. Met InnovationQuarter hebben we er een nieuwe partner bij en samen met Ponooc, Yard Energy, Rotterdam Port Fund en PDENH bouwen we door aan een toekomst waarin wij een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de maritieme industrie.”
Wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen Chantal Zeegers van gemeente Rotterdam: “Rotterdam trekt bedrijven aan die durven te investeren in de energietransitie. Dat zien we nu ook met EST-Floattech. Hun innovatie batterijtechnologie voor schepen levert een bijdrage aan de reductie van de CO2-uitstoot in een sector waar veel winst te behalen valt. Ontzettend fijn dat we via het Energietransitiefonds Rotterdam dit soort bedrijven kunnen steunen.”