Boudewijn Siemons en Markus Bangen, CEO’s van de havens van Rotterdam en Duisburg, zijn onderscheiden met de prestigieuze Brost-Ruhr-prijs 2025. De lofrede werd uitgesproken door Nathanael Liminski, minister van Federale en Europese Zaken, Internationale Zaken en Media, en hoofd van de Staatskanselarij van Noordrijn-Westfalen. De Duitse Brost-Stiftung reikt deze prijs jaarlijks uit aan personen en organisaties die zich op exceptionele wijze inzetten voor het Ruhrgebied. Siemons en Bangen ontvangen de prijs voor hun bijdrage aan het versterken van de economische banden tussen Nederland en het Ruhrgebied. Aan de prijs is een geldbedrag van €20.000 per persoon verbonden, dat besteed moet worden aan een goed doel in het Ruhrgebied. Beide havens hebben besloten het bedrag te doneren aan de Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft (DLRG), een organisatie die zich inzet om verdrinkingsdoden op stranden, meren en rivieren te voorkomen. Markus Bangen is beschermheer van de DLRG in Duisburg.
De jury motiveerde haar keuze als volgt: “De havens van Duisburg en Rotterdam zijn al decennialang nauw met elkaar verbonden via spoor, binnenvaart, wegtransport en pijpleidingen. De grootste binnenhaven ter wereld en de grootste zeehaven van Europa vormen de ruggengraat van het Europese goederenvervoer en spelen een sleutelrol in de energietransitie.”
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Het is een grote eer om samen met Markus Bangen de Brost-Ruhr-prijs te mogen ontvangen. De verduurzaming van industrie en logistiek vraagt enorme inspanningen, en kunnen we alleen realiseren door samen te werken en daarbij de hele logistieke keten in beeld te houden. Het gaat allang niet meer om de hoeveelheid goederen die we overslaan, maar om hoe we gezamenlijk kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst voor de logistiek en industrie in Europa.”
Markus Bangen, CEO duisport: “De Brost-Ruhr-prijs is een bijzondere erkenning voor de vele medewerkers die zich in beide havens, met hart en ziel inzetten voor het algemeen belang. Deze onderscheiding onderstreept ook het belang van onze sterke samenwerking met de haven van Rotterdam. Samen bouwen we al jaren aan een efficiënte, duurzame en veerkrachtige logistieke keten, waardoor de Ruhr-regio als economische regio wordt versterkt en bedrijven in tijden van transformatie en verandering nieuwe kansen krijgen.”
De twee havens werken al tientallen jaren samen. In 2020 en 2022 tekenden de havens formele intentieverklaringen voor samenwerking op het gebied van achterlandontwikkeling, digitalisering en energietransitie. Successen tot nu toe zijn onder andere de samenwerking met de Braziliaanse haven in Pecém voor het transport van groene energie naar Europa en vooruitgang in het verbinden van de digitale port-community-systemen RheinPorts en Portbase. De bestaande samenwerking werd vorige maand uitgebreid met plannen om gezamenlijk meer duurzame transportcorridors en toekomstbestendige initiatieven voor de energietransitie te ontwikkelen, waaronder de export van CO2 van Duisburg naar Rotterdam. Hiervoor werd in aanwezigheid van de minister-president van Noordrijn-Westfalen, Hendrik Wüst, een derde verklaring getekend.
Naast de energietransitie staat voor de twee havenchefs ook de toekomst van de logistiek centraal in de samenwerking. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten is namelijk voelbaar in de sector. Vooral de binnenvaart, die de havens verbindt via de Rijn, ligt de CEO's aan het hart. Beiden hebben zich daarom aangesloten bij het initiatief voor duurzame Rijnvaart. In Duisburg lopen bovendien de eerste proefprojecten voor het op afstand besturen van binnenvaartschepen. Idealiter zouden deze op een dag tot Rotterdam moeten kunnen varen.