Havenbedrijf Rotterdam gaat in de noordwesthoek van de Maasvlakte een terrein van 45-hectare ontwikkelen voor offshore wind activiteiten. De terminal biedt mogelijkheden voor opslag, overslag, installatie en (pre-)assemblage van windturbinecomponenten en fundaties. De terminal krijgt directe nautische toegang naar zee en wordt uitgerust met zware lading kades en hoogwaardige logistieke faciliteiten. Geïnteresseerde marktpartijen kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor de markconsultatie. De verwachte ingebruikname van de terminal staat gepland voor midden 2029.
Het Havenbedrijf zal het terrein van 45 hectare voorzien van 835 meter kade, waar de nieuwste generatie offshore windinstallatieschepen kunnen aanmeren. Deze kade zal onder andere geschikt zijn voor jack-up schepen en pre-assemblage activiteiten op de kade. Tevens is een Roll-on/ Roll-off voorziening gepland zodat de terminal alle manieren van aan-en afvoer kan faciliteren. Naast de focus op de bouw van offshore windparken wordt de terminal ook ingericht voor de ontmanteling van offshore windparken.
Offshore wind haven
Met het project wil het Havenbedrijf Rotterdam de offshore windindustrie voorzien van de benodigde capaciteit en de groei van de sector stimuleren. Windparken op zee spelen een belangrijke rol in de overstap van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Er worden de komende jaren veel windparken op de Noordzee gebouwd. De hiervoor benodigde havencapaciteit met de juiste specificaties is op dit moment een beperkende factor. Met de realisatie van de terminal biedt het Havenbedrijf de grootschalige en hoogwaardige infrastructuur waar de markt om vraagt.
Matthijs van Doorn, directeur Commercie Havenbedrijf Rotterdam: “Met deze nieuwe terminal leveren we een belangrijke bijdrage aan de noodzakelijke capaciteit voor de offshore wind sector. Door de directe ligging aan de Noordzee, grote diepgang en het reeds bestaande offshore cluster, is de haven van Rotterdam bij uitstek geschikt voor deze activiteiten."
Marktconsultatie
Vanaf vandaag worden marktpartijen opgeroepen om mee te denken over de inrichting van de terminal en hun ambities, behoeftes en technische kennis te delen. Na deze RFI-fase (Request for Information), zal het Havenbedrijf de vervolgstappen definiëren en de definitieve keuze maken op welke wijze de terminal geopereerd gaat worden.