Piotr Wozniak Captain URSA

MSA-Service levert cruciale technologie voor baggerwerk op de URSA

10 april 2025

"Je kunt niet denken aan de toekomst van de baggerindustrie zonder het gebruik van geavanceerde technologie," vertelt kapitein Piotr van het schip ‘URSA’ enthousiast. Sinds augustus 2024 werkt hij met de nieuwste systemen van MSA-Service aan boord, en dat bevalt prima. De URSA is momenteel druk bezig met baggerprojecten in de Poolse wateren. In dit artikel gaan we in gesprek met kapitein Piotr Wozniak, een ervaren zeeman die nu het roer in handen heeft van de gloednieuwe URSA. Hij vertelt over zijn eerste maanden met de systemen van MSA-Service en hoe moderne technologie en vakmanschap samen het verschil maken in de baggerwereld.

Multiped helpt bij moderne baggerwerkzaamheden

MSA-Service's Multiped platform komt het eerst aan bod. "Het systeem is een uitstekend hulpmiddel voor het analyseren van verschillende parameters om de efficiëntie van ons schip te verbeteren," vertelt Piotr. "Ook de werkplanning gaat er flink op vooruit." Een bijzonder handige eigenschap van Multiped is dat het systeem ook offline kan draaien. "We werken vaak in gebieden waar de internetverbinding niet optimaal is. Dan is het een groot voordeel dat Multiped gewoon lokaal door kan werken," licht Piotr toe. Het platform verzamelt en analyseert alle operationele data, waardoor technici en operators direct inzicht hebben in de prestaties van het baggerschip.

Kennismaking met MSA-Service

Het team van MSA-Service was er vanaf het begin bij om de URSA en haar bemanning op weg te helpen. En dat werkte. "In december kwam Machiel 't Hoen (MSA-Service) langs. Zijn presentatie over Multiped en QINSy was een eye-opener," vertelt Piotr. "En Jan Willem de Wit, managing director van HollandMT, had in september al een hands-on training gegeven aan onze bemanning. Dat heeft ons echt geholpen om de systemen goed te begrijpen."

Verkenning systemen aan boord URSA: Multiped, VisuDREDGE & QINSy

Om een indruk te geven welke systemen aan boord draaien vragen we Machiel ’t Hoen, directeur MSA-Service, welke systemen geleverd zijn.

Machiel: “Om het baggerwerk zo efficiënt mogelijk te maken, heeft MSA-Service drie systemen aan boord van de URSA geïnstalleerd. Centraal staat VisuDredge, speciaal ontwikkeld voor de baggerindustrie. Dit systeem visualiseert niet alleen het proces, maar neemt ook de volledige besturing van de hydrauliek voor zijn rekening.

Daarnaast is Multiped geïnstalleerd, een lokale datahub die gegevens uit verschillende bronnen samenbrengt. Dit systeem helpt de bemanning met automatische dagrapporten en biedt via persoonlijke dashboards helder inzicht in zowel operationele als detaildata.

Voor de hydrografische presentatie draait QINSy aan boord. Laten we samen met Piotr eens dieper ingaan op dit derde systeem: QINSy.”

QINSy in de bagger praktijk

"Onze eerste klus met QINSy was in de haven van Władysławowo. We zagen meteen dat het QINSy systeem ons werk én het navigeren makkelijker maakte," vertelt Piotr. "De exacte positie van het schip en de baggerkop was steeds duidelijk in beeld. Ook konden we precies zien wat we al gebaggerd hadden. In de eerste week konden we QINSy nog niet volledig gebruiken vanwege wat technische zaken. Maar toen alles draaide, merkten we pas echt het verschil. Het systeem hielp ons  bij het uitvoeren van ons werk. We konden veel nauwkeuriger baggeren en navigeren dan voorheen."

Remote support en doorlopende ontwikkeling

Bij het werken met nieuwe systemen komen natuurlijk wel eens uitdagingen voor. "Veel technische uitdagingen kunnen op afstand worden opgelost door de specialisten van het ondersteuningsteam," merkt Piotr op. "Dit is zeer handig en werkt tot nu toe uitstekend." Deze technische ondersteuning is essentieel in de huidige fase, waarin de bemanning steeds meer ervaring opdoet met de systemen. De combinatie van praktijkervaring en gerichte ondersteuning zorgt ervoor dat de URSA de beschikbare technologie steeds effectiever kan inzetten.

Toekomst van de baggerindustrie

"De implementatie van moderne informatiesystemen voor het plannen en uitvoeren van werkzaamheden maakt een veilige uitvoering mogelijk op de meest efficiënte manier," benadrukt Piotr. "Of het nu gaat om routinematige werkzaamheden of complexe nieuwe projecten die wereldwijd worden uitgevoerd, geavanceerde technologie is onmisbaar geworden."

De URSA heeft er al een paar mooie klussen op zitten. "We begonnen in Władysławowo, waar we het eerste echte baggerwerk deden. Daarna zijn we naar de haven van Nowy Świat gegaan. Daar hebben we de haveningang uitgebaggerd en het materiaal gebruikt om de ingang te versterken," vertelt Piotr. Hij kijkt ook al uit naar wat komen gaat: "In het voorjaar van 2025 gaan we aan de slag met een grote klus: het uitdiepen van de vaargeul bij Elbląg. Met deze systemen aan boord zijn we er helemaal klaar voor."

Piotr sluit af: "De digitale systemen die momenteel op schepen worden geïntroduceerd, verbeteren de veiligheid en efficiëntie van ons werk aanzienlijk. Met de juiste training en expertise maken ze een groot verschil in ons dagelijkse werk."