Nieuw Green Deal Validatierapport: systemen nabehandeling onderzocht
Er is een nieuwe publicatie in de Green Deal Validatieregeling. Dit onderzoek op twee baggerschepen toont aan dat nabehandelingssystemen de uitstoot aanzienlijk helpen verminderen.
In de conclusies van het Green Deal validatierapport lees je details over de effectiviteit van Diesel Particulate Filters en Selectieve katalytische reductie. Deze spelen een rol om te voldoen aan (toekomstige) strengere milieuregels. Vier elementen van de validatie:
· Effectiviteit van DPF en SCR-systemen: Diesel Particulate Filters (DPF) verminderen de uitstoot van deeltjes (PN en PM) sterk en houden deze vermindering stabiel over verschillende motortoerentallen. Selectieve katalytische reductie (SCR) verlaagt NOx-emissies tot onder de grenswaarden van Stage V en Tier III, mits goed onderhouden.
· Belang van onderhoud en monitoring: SCR-systemen vereisen regelmatig onderhoud en monitoring om optimale prestaties te garanderen en NH3-slip te voorkomen. Vervanging van SCR-elementen en kalibratie verbeteren emissieniveaus aanzienlijk.
· Toepasbaarheid en beperkingen: Beide systemen zijn toepasbaar op Nederlandse referentieschepen. SCR werkt alleen bij hogere uitlaatgastemperaturen tijdens belasting, terwijl DPF automatische regeneratie toepast. Deze systemen zijn goede opties bij toekomstige regelgeving.
· Economische en toekomstbestendige aspecten: Investeringen in gecombineerde SCR- en DPF-systemen zijn aanzienlijk, maar worden ondersteund via de milieukostenindicator (MKI). Nabehandeling blijft relevant bij de overgang naar duurzame brandstoffen, vooral voor NOx-reductie, terwijl DPF minder cruciaal wordt door de al lagere PM-uitstoot van alternatieve brandstoffen als methanol, LNG en ammonia. De verwachting is overigens dat IMO MARPOL wetgeving voor NOx strenger gaat worden.
De hele publicatie is hier te lezen.