Overslag Rotterdamse haven in eerste negen maanden 2025 licht gedaald
De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het derde kwartaal van 2025 licht gedaald met 2,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg de overslag 320,2 miljoen ton tegenover 328,9 miljoen ton in de eerste negen maanden van 2024. De daling komt voornamelijk door minder overslag van ijzererts en minerale olieproducten. De overslag van agribulk, ruwe olie, LNG en containers (in TEU) nam toe.
|
Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Hoewel de totale overslag in de eerste negen maanden van dit jaar een lichte daling laat zien, bevestigen de ontwikkelingen in onder meer de containeroverslag en de overslag van hernieuwbare brandstoffen de veerkracht en strategische waarde van de Rotterdamse haven. Tegelijkertijd staat de Europese industrie nog steeds onder enorme druk, wat de noodzaak onderstreept om gezamenlijk te blijven investeren in innovatie, verduurzaming en logistieke efficiëntie.” Droog massagoedDe overslag van droog massagoed daalde met 5,6% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste reden voor de daling is de sterke afname van de overslag van ijzererts en schroot met 12,7% en 2,9 miljoen ton. Ook in het derde kwartaal zette de daling van de Duitse staalproductie door, onder druk van aanhoudende economische onzekerheid en handelsbelemmeringen. De elektrostaalproductie daalde eveneens, zij het in mindere mate, waardoor de export van schroot iets hoger uitviel. De overslag van kolen daalde met 5,3% ten opzichte van 2024, voornamelijk door de afgenomen vraag naar cokeskolen in de staalindustrie. De inzet van energiekolen in Nederland en Duitsland steeg daarentegen, door een hogere energievraag die niet volledig kon worden opgevangen door extra zon- en windenergie, met name in het eerste kwartaal van 2025. De groei van de import van agribulk zette ook in het derde kwartaal verder door. Hierdoor nam de overslag in dit segment toe met 16,8% ten opzichte van vorig jaar. Deze toename hangt vooral samen met de ingebruikname van een nieuwe droge bulkterminal in Rotterdam. Als gevolg van de achterblijvende industriële productie in Duitsland is de vraag naar grondstoffen beperkt. De overslag van overig droog massagoed laat daarom in de eerste negen maanden van 2025 een daling van 7,2% zien. Nat massagoedDe overslag van natte bulk nam in het derde kwartaal af met 3,4% tot 146,4 miljoen ton. Deze daling van 5 miljoen ton werd voornamelijk veroorzaakt door 7,3 miljoen ton (-17,2%) minder overslag van minerale olieproducten. De lagere overslag van minerale olieproducten is een gevolg van ‘backwardation’ in de markt, wat opslag niet lucratief maakt. Doordat de chemische industrie in Europa nog geen tekenen van herstel toont daalde het segment overig nat massagoed met 1,1 miljoen ton (-4,1%). Binnen dit segment nam de overslag van hernieuwbare brandstoffen wel toe, door meer overslag van ethanol en SAF. De overslag van ruwe olie en LNG namen toe. De raffinagemarges zijn in het derde kwartaal verbeterd, onder andere door de aanvallen op Russische raffinaderijen. Hierdoor neemt het aanbod van diesel voor de wereldmarkt af. Gecombineerd met een laag voorraadniveau van diesel in Noordwest-Europa leidt dit tot hogere marges. De overslag van LNG nam toe met 14,9%, omdat de gasvoorraden in Europa verder aangevuld werden. Containers en breakbulkDe overslag in het containersegment is in aantallen TEU’s (de standaardmaat voor containers) in de eerste negen maanden toegenomen met 3,0% naar 10,7 miljoen TEU. In tonnage laat de overslag een daling zien van 0,6% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De lichte daling in tonnage is het gevolg van de disbalans tussen import en export, waardoor er meer lege containers overgeslagen worden. De export vanuit Europa heeft nog steeds te lijden onder de onder druk staande Europese concurrentiepositie. Dit is vooral merkbaar in de automotive industrie en de chemische sector. Door de sterke importvraag met name uit Azië laten de laatste drie maanden van 2025 een stijging in de overslag van containers in TEU’s zien van 3,8% t.o.v. 3,0% over het gehele jaar tot nu toe. De totale overslag op het vaargebied Azië – Europa nam met 8,8% toe in de laatste negen maanden. De overslag op de Trans-Atlantische route nam in de eerste negen maanden toe met 14,6% ten opzichte van vorig jaar. De nieuwe vaarschema’s die begin dit jaar geïntroduceerd zijn bevatten meer diensten vanuit Rotterdam op dit vaargebied. De totale overslag van het marktsegment breakbulk (Roll-on/Roll-off en overig stukgoed) steeg met 0,2% naar 24,0 miljoen ton. De RoRo-overslag nam af met 0,1%. De volumes van en naar het Verenigd Koninkrijk zijn nog niet hersteld. De laatste zes maanden laten wel voorzichtige tekenen van herstel zien. Overig stukgoed steeg met 1,1% tot 4,6 miljoen ton. Deze toename kwam onder andere door de uitlevering van monopiles (offshore wind fundaties), stalen leidingbuizen voor het Porthos-project en een toename van de overslag van staalplaten ten behoeve van de offshore-industrie. |