Partijen zijn het eens: meer bescherming van kritieke infrastructuur
In de ochtend van 16 oktober was het zover: het Groot Maritiem Verkiezingsdebat. Onder leiding van Donatello Piras gingen kandidaat-Kamerleden van VVD, BBB, Groenlinks/PvdA, CDA, D66, SGP en Volt in debat over de toekomst van de maritieme sector. Zoals debatleider Donatello aangaf: “Ook op dit gebied valt er veel te kiezen 29 oktober.”
Tijdens het debat kwamen drie stellingen aan bod. In dit artikel staan we stil bij de verschillende onderwerpen en de opvallendste uitspraken.
Industriepolitiek aan wal
Stelling: Nederland kan zijn maritieme toppositie alleen behouden met stimulansen vanuit de overheid in innovatie en de energietransitie.
De partijen stonden stil bij het relatief lage brandstofverbruik bij transport over water ten opzichte van transport over de weg. Wind op zee kwam veelvuldig aan bod en ook nucleaire voortstuwing werd kort aangestipt. Uit de zaal kwam een vraag over onderhoud van kunstwerken. Alle partijen zijn het erover eens dat onderhoud cruciaal is. De vraag waar het extra geld dat daarvoor nodig is vandaan moet komen, blijft door veel partijen onbeantwoord. Volt en Groenlinks-PvdA geven aan dat het op harde keuzes aankomt en dat zij bereid zijn minder te investeren in wegen als dat geld ten goede kan komen aan infrastructuur voor de (binnen)vaart.
Partijen:
Groenlinks-PvdA: “De Noordzee is het baken van het toekomstige verdienvermogen van Nederland.”
VVD: “We willen geen Nederlandse kop op de energietransitie, dit zijn onderwerpen die we Europees moeten regelen.”
CDA: “De Sectoragenda Maritieme Maakindustrie moet een vervolg krijgen, de sector moet aangeven wat ze nodig hebben.”
Onze voortuin - de Noordzee
Stelling 2: Om de grote ambities van Nederland in de Noordzee te bereiken moeten we kiezen voor wind op zee en bescherming van kritieke infrastructuur.
De Noordzee is een groot, maar verkaveld gebied. Er zijn veel verschillende belanghebbende en de ruimte is maar één keer te vergeven. Kritieke onderzeese infrastructuur moet beschermd worden en hierbij komen privaat en publieke belangen kijken. Er was op dit onderwerp veel overeenstemming onder de partijen. Waar de VVD aangaf bescherming van de kritieke infrastructuur boven wind op zee te verkiezen, zei Groenlinks-PvdA dat wind op zee onderdeel is van deze kritieke infrastructuur.
Partijen:
BBB: “Het Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur moet serieuzer genomen worden.” Dit standpunt wordt onderschreven door alle andere partijen.
Volt: “Andere landen investeren ook in onze wind op zee en daarom moet de bescherming van de Noordzee een uitdaging zijn die samen met andere landen aangepakt moet worden.”
D66: “Er kan geen keuze gemaakt worden tussen wind op zee en kernenergie. Beide zijn nodig om niet langer afhankelijk te zijn van brandstoftoevoer uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten.”
Voorbij onze landsgrenzen
Stelling 3: Een mondiaal gelijk speelveld gaat voor Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
Ongeveer 60% van de omzet van de maritieme en offshore maakindustrie komt uit export. De huidige geopolitieke situatie is onvoorstelbaar. Dit maakt Nederland kwetsbaar.
Over deze stelling zijn de meningen het meest: BBB, SGP en VVD zijn het met de stelling eens, Groenlinks-PvdA en Volt stemmen tegen. D66 en CDA kiezen voor de nuance.
Er wordt met name ingegaan op concurrentiemogelijkheden, autonomie en of samen optrekken op dit moment praktisch mogelijk is.
Partijen:
D66: “Dit is het moment om vaart te maken met het goedkeuren van nieuwe handelsverdragen, bijvoorbeeld met India. Op dit moment hebben we het te ongunstige handelsverdrag met de Verenigde Staten nodig om te kunnen blijven handelen. Nieuwe handelsverdragen kunnen daar verandering in brengen.”
SGP: “Europese samenwerking op dit onderwerp nodig is, maar we moeten vanuit eigen kracht blijven redeneren. We moeten voorkomen dat Nederlands gewortelde bedrijven uit Nederland vertrekken door regels die internationale handel bemoeilijken.”
Maritiem gezant
De debatten werden afgesloten door een oproep van Marja van Bijsterveldt, gezant voor de maritieme maakindustrie. “Het is goed om te horen dan de verschillende partijen positief gestemd zijn over het vervolg van de Sectoragenda. Een mondiaal level playing field is momenteel een illusie. Laten we ons daarom focussen op de koploperprojecten uit de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, dat is een voorbeeld voor al het industriebeleid. Met deze koploperprojecten worden alle onderwerpen die vandaag besproken zijn ondervangen.
Het debat werd gevoerd door Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA), Ruud Verkuijlen (VVD), Henk Jumelet (CDA), Jan Paternotte (D66), Robert Tieman (BBB), Roel Yska (Volt) en Hans Tanis (SGP).
Wil je het hele debat rustig terugkijken? Bekijk de opname hier.
Het Groot Maritiem Verkiezingsdebat is een samenwerking tussen NMT-IRO, KNVR, Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke Binnenvaart Nederland.