Transport Spartacus 3

Sectormanagement in beeld

2 oktober 2024

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) 

Begin dit jaar is de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) geëvalueerd. Hierbij is geconstateerd dat de regeling voldoende legitiem, doeltreffend en doelmatig is. De SDS geeft scheepswerven een belangrijke prikkel om duurzaamheidsinnovaties te overwegen. Daarnaast is aannemelijk gemaakt door NMT dat verschillende projecten zonder de SDS niet waren uitgevoerd. Uit de evaluatie zijn n ook enkele aanbevelingen voor verbetering gekomen, maar een besluit voor continuering werd overgelaten aan het nieuwe kabinet. De evaluatie is na te lezen op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/06/13/evaluatie-subsidieregeling-duurzame-innovatieve-scheepsbouw 

Met de presentatie van de Miljoenennota is er budget beschikbaar gekomen voor continuering van de SDS voor 2025 en 2026. Binnenkort starten de voorbereidingen om de conclusies en aanbevelingen te verwerken in een nieuwe SDS-regeling.  

IMO  

NMT maakt deel uit van de NL-delegatie bij IMO MEPC 82 die deze week plaatsvindt in Londen. Op de agenda staat onder andere de tussentijdse evaluatie van de Short Term Measures (STM) for GHG reduction. Belangrijke componenten in de STM zijn de EEDI, EEXI en de CII. Met name over deze laatste, is veel te doen. CII is de carbon intensity index, een soort energielabel voor schepen. Het is een complexe maatregel die in de praktijk veel onduidelijkheid en weinig resultaat oplevert. Deze complexiteit was voorzien en daarom is al bij adoptie een review gegeven. Daar zitten we nu middenin. Andere onderwerpen zijn de Mid Term Meassures (MTM), waaronder FuelEU en ook NOx staat op de agenda voor deze week. NOx heeft met name betrekking op de tegenvallende resultaten uit Tier II en Tier III.  

Prinsjesdag  

Voor onze sector zijn de inhoud van de Troonrede en de begroting van 2025 van groot belang. NMT heeft deze stukken doorgenomen voor de maritieme maakindustrie. De belangrijkste ontwikkelingen op gebied van industriepolitiek, innovatie, verduurzaming, energietransitie, vestigingsklimaat, ruimtelijke ordening, bereikbaarheid en arbeid zijn op een rij gezet. Lees hier de reactie van NMT: https://maritimetechnology.nl/nl/actueel/reactie-nmt-op-prinsjesdag/ 

Overleg VNO-NCW/ MKB-Nederland commissie Veilig en gezond Werken 

Er komt vanuit Europa een herziening aan van het asbeststelsel. Dit betekent dat grenswaarden voor blootstelling Europees naar het in Nederland gangbare niveau getrokken worden. Maar het betekent ook een herziening van de certificatie-eisen voor bedrijven die met asbest te maken hebben. Het ziet ernaar uit dat ieder bedrijf dat met asbest in aanraking kan komen, gecertificeerd moet worden. Dat leidt tot een verdere en onwenselijke administratieve lastenverzwaring voor bedrijven. NMT zet zich in voor verlaging van de regeldruk én vereenvoudiging van de regels. Ook is het van belang dat er eenduidige handhaving is.  

Binnenvaart, Visserij Klein Zeegaand 

Op 23 september heeft de minister van IenW aangekondigd dat er voor verduurzaming van de binnenvaart € 240 mln aan Klimaatfondsondersteuning is toegezegd. Het overgrote deel van de middelen gaat naar een subsidieregeling met een looptijd van 2025-2030 voor scheepseigenaren. In dit kader kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor met name investeringen in emissieloze aandrijflijnen. 

HR-bijeenkomst FME – regio NoordOp maandag 30 september was NMT uitgenodigd bij de HR-bijeenkomst van FME in regio Noord. 

Tijdens de nuttige bijeenkomst werd samen met een aantal NMT leden feedback gegeven op onderwerpen als de invoering van de 9% loonsverhogingen. Daarnaast werd er gesproken over het belang om gezamenlijk op te trekken om de maritieme sector goed te vertegenwoordigen in bijvoorbeeld de aankomende cao-onderhandelingen. In deze onderhandelingen staat onder andere de aanpassing van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) hoog op de agenda.  

Verder werden ervaringen uitgewisseld op het gebied van arbeid en opleiding, verduurzaming en digitalisering. 

Tweeminutendebat ZZP in Tweede Kamer 

NMT volgt het debat over ‘schijn’zelfstandigen op de voet. In de maritieme sector is het gebruikelijk om ZZP’ers in te huren op langlopende projecten; de beoordeling van een arbeidsrelatie kan er in sommige gevallen toe leiden dat dit wordt gezien als een schijnzelfstandige. Er zijn vijf moties aangenomen die grotendeels betrekking hebben op het ‘zacht’ laten landen van de regeling en met name op de handhaving.  

Waterambassadeurs 

Op 24 september zijn de nieuwe waterambassadeurs aangesteld. Een enthousiaste groep WO-, HBO- en MBO-studenten met een grote interesse in de water- en maritieme sector die actief congressen en evenementen bezoekt, nadenkt over de vormgeving van programma’s en de organisatie van educatieve activiteiten voor jongeren ter promotie van de water- en maritieme sector. Dit doen de studenten in samenwerking met organisaties, kennisinstellingen en brancheverenigingen uit onze sector. Je zult ze vaker ontmoeten tijdens onze evenementen. 

Wil je meer weten? Neem contact op met Karlijn van de Kamp of Waterambassadeur – De Stroomversnellers 

Vragen

Als je vragen hebt twijfel dan niet om contact op te nemen met de betreffende sectormanager.

Teamleider Sectormanagement: Arnold de Bruijn bruijn@maritimetechnology.nl 
Sectormanager Arbo en Milieu: Erik Peters peters@maritimetechnology.nl
Sectormanager Arbeidsmarkt: Karlijn van de Kamp kamp@maritimetechnology.nl
Sectormanager Duurzaamheid en Klimaat: Peter Wasser wasser@maritimetechnology.nl
Sectormanager Financieringen: Lennaert Rolloos rolloos@maritimetechnology.nl