Voorjaarsnota: 375 miljoen euro gereserveerd voor verbreding Sluis Kornwerderzand
In de Voorjaarsnota is 375 miljoen euro gereserveerd voor de verbreding van Sluis Kornwerderzand. Hoewel het formele besluit nog moet worden bevestigd, lijkt hiermee een belangrijke stap gezet richting realisatie van dit langverwachte project. Voor de maritieme maakindustrie – en zeker voor veel NMT-IRO-leden – is dit van grote waarde.
De huidige sluis bij Kornwerderzand is te smal voor veel moderne schepen. De verbreding maakt de toegang via de Afsluitdijk geschikt voor grotere zeegaande schepen. Daarmee ontstaat nieuw perspectief voor de scheepsbouw en maritieme bedrijvigheid in het IJsselmeergebied. Denk aan onderhoud, refit én nieuwbouw van grotere schepen in Friesland, onder meer in Makkum en het omliggende Afsluitdijkgebied.
Ook Urk profiteert. Hier wordt buitendijks een nieuwe haven ontwikkeld, waar ruimte komt voor maritieme bedrijvigheid en logistiek. De verruiming van de sluis vergroot de bereikbaarheid van deze haven – en daarmee de maritieme kansen voor Urk als opkomend knooppunt in de sector.
Daarnaast speelt de aanleg van een containerterminal in Lelystad een rol, net als de maritieme clusters rond Kampen, Zwolle en Meppel. Met de verbreding wordt het IJsselmeer een serieuze logistieke corridor voor goederenvervoer en maritieme export.
Marktbijdrageovereenkomst
Niet voor niets zijn de provincies Fryslân en Flevoland nauw betrokken bij dit project. Samen met gemeenten én het bedrijfsleven – dat 26,5 miljoen euro bijdraagt via de Marktbijdrageovereenkomst – maken zij zich al jaren hard voor realisatie. NMT-IRO heeft zich namens de sector gecommitteerd aan deze overeenkomst en kijkt uit naar verdere formalisering met de provincie Fryslân.
De verbreding is met een totaalbudget van circa 400 miljoen euro omvangrijker dan eerder geraamd. Tegenvallers in kosten, materiaalprijzen en verziltingsmaatregelen maken de reservering in de Voorjaarsnota extra welkom – en bevestigen het draagvlak op nationaal niveau.
“De sluis is meer dan infrastructuur. Dit is een sleutelproject voor regionale economische ontwikkeling, export en werkgelegenheid,” zegt Jeroen de Graaf, directeur van NMT-IRO. “We zijn trots op de ondernemers die hun nek hebben uitgestoken om dit mede mogelijk te maken.”
Met de reservering in de Voorjaarsnota komt realisatie dichterbij, mits de definitieve besluitvorming dit bevestigt.