Werf van de Toekomst nu echt van start
We kunnen alleen de scheepsbouw in Nederland houden, wanneer we concurrerend schepen kunnen bouwen. Het onderhouden en vergroten van het concurrerend vermogen van de Nederlandse scheepsbouw is een van de hoofddoelen van Werf van de Toekomst. Werf van de Toekomst is een van de koploperprojecten van de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie. Dit betekent dat er met deze projecten ingezet wordt op strategisch behoud van de industrie. NMT-IRO is de eigenaar van dit specifieke koploperproject.
Er zijn meerdere doelen bij Werf van de Toekomst. Het gaat om het aantrekkelijker maken van Nederland om schepen en toebehoren te laten ontwikkelen. Het project richt zich op de hele maritieme keten. Er is met name aandacht voor de samenwerking tussen verschillende partijen in deze keten. Voor kostprijsreductie zijn innovaties en investeringen nodig die een enkel bedrijf niet kan ophoesten. Bij Werf van de Toekomst worden living labs of andere testomgevingen geïnitieerd waar partijen kunnen samenwerken.
Lotte Monhemius (NMT-IRO) is projectleider van Werf van de Toekomst. “In de sectoragenda ligt de focus op kostprijsreductie. Ik zie dat wat breder, concurrerend vermogen kan zich ook uiten in een kortere doorlooptijd of hogere kwaliteit”
Bij elkaar aanhaken
Verschillende regio’s zijn bezig met de invulling van de Sectoragenda. NMT-IRO probeert ervoor te zorgen dat dit zo efficiënt mogelijk doorgezet wordt en dat er ook andere geïnteresseerde regio’s aan kunnen haken. Lotte legt uit hoe ze daar mee bezig is. “We zijn de verschillende behoeftes voor Werf van de Toekomst uit de sector aan het ophalen. Ook brengen we op dit moment in kaart of verschillende regio’s misschien wel met hetzelfde bezig zijn. De samenwerking tussen die regio’s kan later een grote rol spelen bij bijvoorbeeld het vormen van consortia en het aanvragen van subsidies.”
Het inzichtelijk maken is nu het grote doel. Wanneer de inzichten er zijn, kunnen deze gebruikt worden om verder te kijken. “Dan gaan we kijken welke innovaties er nodig zijn, wat de samenwerkingsbereidheid is en welke strategische niches bediend worden”, legt Lotte uit. “We zien nu al dat verschillende partijen samenwerkingen opzetten. Zo zijn er al meerdere projecten gestart.”
Vervolgstappen
De resultaten van de verkennende studie die nu uitgevoerd wordt zijn nodig om de vervolgstappen te kunnen zetten. NMT-IRO is op zoek gegaan naar de inzichten door een enquête uit te sturen. Hier hebben meer dan 230 mensen op gereageerd. De input van deze respondenten helpt bij het bepalen van de koers voor een efficiëntere en duurzamere scheepsbouw. In de zomer zullen verdiepende interviews gehouden worden zodat voor het einde van het jaar de resultaten bekend zijn.
Meer lezen over Werf van de Toekomst? Dat kan in de volgende uitgave van Maritiem!
Wil je meer weten over de verschillende projecten in de maritieme maak- én offshore-industrie? Neem dan contact op met Lotte via monhemius@maritimetechnology.nl.